Alhoewel zo goed als hetzelfde, zijn er toch wat afwijkingen. Vooral dan voor wat betreft de verkeersborden en de voorrangregels. Ook de maximum snelheid wijkt wat af.
Voorts zijn er wel prachtige hulpmiddelen in het verkeer, zoals het Ramp-bord, het tonen van de straatnamen aan een kruispunt,…
- Verkeerslichten
De verkeerslichten staan achter het kruispunt, niet ervoor zoals bij ons, en dit zou (volgens Amerika-reizigers) veel beter zijn dan hier bij ons in Europa. Als je voor het rood staat heb je op die manier altijd goed zicht op de verkeerslichten… Let wel op want wij zijn dat niet gewoon. Voor je het weet stop je net voor het verkeerslicht, maar eigenlijk sta je dan midden op het kruispunt. - Cruise Control
De meeste wagens in de VS zijn uitgerust met een automaat met cruise control. Door de grote afstanden hier is dit bijna een must. - Speed in the US of A
De snelheid varieerd op de USA Interstates (autowegen) tussen de 65 en 75 mijl/uur. Op de gewone Highway tussen de 55 en 65 mijl/uur. In agglomeratie meestal 35 mijl/uur. In schoolomgeving bij knipperende lichten 20 mijl/uur. Deze snelheden worden zeer streng gecontroleerd door de politie. De politie treedt hard op tegen snelheidsovertreders, en er rijdt in de VS bijzonder veel politie rond. Maar zelfs zonder politie in de buurt worden deze snelheden veel correcter nageleefd dan bij ons. - Verkeersagressie
Rijden in de VS is een plezier en verkeersaggressie is hier praktisch onbekend. - Keep your lane
Amerikaanse snelwegen ('highways' of 'Interstates') zijn in stedelijke gebieden vaak zeer breed: vier- tot zesbaans in elke richting is normaal. In de VS geldt daarom de regel 'keep your lane', ofwel blijf in uw rijstrook. Dat betekent dat je niet zoals bij ons alleen voor het inhalen naar links mag gaan; je mag ook links blijven rijden, zolang het geen anderen hindert. - Rechts inhalen
Je kunt in de VS ook rechts inhalen en ingehaald worden, en daar moet je zeer goed op bedacht zijn. Altijd goed uitkijken dus en goed links én rechts voordat je van rijbaan wisselt. - Keep right except to pass
Als het verplicht is rechts te blijven rijden, staat dit duidelijk aangegeven door een bord met opschrift 'keep right except to pass'. Op wegen met dit bord mag u alleen naar links als u wilt inhalen, en moet u zoveel mogelijk rechts blijven rijden. - De middelste baan
Meestal zien Amerikaanse wegen er hetzelfde uit als bij ons, zij het dat ze een stuk breder zijn en ook binnen de bebouwde kom vaak twee- of zelfs driebaans zijn. Er is echter soms ook een middelste baan die aan beide kanten een gele streep heeft.
Deze middelste baan is bedoeld om af te slaan naar links zonder het achter oprijdende verkeer te hinderen, of om in te voegen zonder het verkeer te hinderen. De middelste baan (er is er altijd maar één) kan echter door auto's uit beide richtingen gebruikt worden, opletten dus! De gedachte achter die gescheiden middelste baan is, dat u bij het afslaan kan remmen zonder het andere verkeer te hinderen; en bij het invoegen vanuit een zijweg alleen naar links hoeft te kijken, waarna u de middelste baan oprijdt, en alleen naar rechts hoeft te kijken om in te voegen.
De regel is simpel: gebruik de middelste baan (als die door gele lijnen gescheiden is van de rest van de weg) nooit om in te halen, alleen om af te slaan en in te voegen. Houdt daarbij je ogen open voor verkeer uit de tegenovergestelde richting. - Parkeren in de VS
Parkeer de auto 2-3 inches van de stoeprand (curb).
- Parkeren uphill (op een helling met de neus omhoog)
* handrem op
* wielen naar de straat gericht
* kontroleer dat het stuurslot “pakt”
* in versnelling zetten (bij een ‘automatic’ is dat de pook in D (drive) zetten)
- Parkeren downhill (op een helling met de neus naar beneden)
* Idem als parkeren uphill
* Verschil: wielen naar de stoeprand (curb) gericht
Dit zal ergens wel belangrijk zijn, want ik heb een videootje gevonden waar dit wordt gedemonstreerd. - Rechts afslaan bij rood licht
In de VS mag men rechts afslaan bij een rood licht als er geen verkeer van links komt.
Altijd goed uitkijken voor je door het rood rijdt natuurlijk.
Op kruispunten waar dit verboden is, staat er altijd een bordje met "No Right on Red".Dit bord verbiedt dit afslaan naar rechts bij rood licht; indien dit bord er niet staat mag het altijd.
To be continued...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten